news

قیمت نفت خام در سال گذشته افزایش یافت

قیمت نفت خام در سال 2021 با افزایش نرخ واکسیناسیون کووید-19، کاهش محدودیت‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر، و اقتصاد رو به رشد منجر به افزایش سریع‌تر تقاضای جهانی نفت نسبت به عرضه نفت شد.

قیمت نقدی نفت خام برنت، یک معیار جهانی، سال را با 50 دلار آمریکا در هر بشکه آغاز کرد و در اواخر اکتبر به بالاترین رقم 86 دلار آمریکا در هر بشکه افزایش یافت و در هفته های پایانی سال کاهش یافت.

میانگین سالانه 71 دلار آمریکا در هر بشکه نفت برنت در سال 2021 بالاترین میزان در سه سال گذشته است. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) الگوی مشابهی با برنت داشت و میانگین 3 دلار آمریکا در هر بشکه کمتر از برنت در سال 2021 بود.

تولید جهانی نفت کندتر از تقاضا افزایش یافت و باعث افزایش قیمت شد. افزایش آهسته‌تر تولید بیشتر ناشی از کاهش تولید نفت خام اوپک پلاس بود که از اواخر سال 2020 آغاز شد. اوپک و سایر کشورهایی مانند روسیه که تولید را با اوپک هماهنگ می‌کنند (معروف به اوپک پلاس) در دسامبر 2020 اعلام کردند که به محدود کردن ادامه خواهند داد. تولید در طول سال 2021 افزایش می یابد تا از قیمت های بالاتر نفت خام حمایت کند.

بر اساس برآوردهای «چشم انداز کوتاه مدت انرژی» (STEO) دسامبر 2021 اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، تولید نفت خام ایالات متحده در سال 2021 نسبت به سال 2020 0.1 میلیون بشکه در روز و نسبت به سال 2019 به میزان 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. هوای سرد در فوریه و طوفان‌های ماه اوت به این کاهش کمک کردند، اما نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری در میان تولیدکنندگان نفت ایالات متحده از اواسط سال 2020 بود.

افزایش تقاضا و کاهش عرضه نفت خام منجر به برداشت مداوم موجودی نفت و سوخت مایع جهانی از فوریه تا دسامبر شد و به افزایش قیمت نفت خام کمک کرد. بزرگترین برداشت موجودی در ماه فوریه بود، زمانی که عربستان سعودی یک میلیون بشکه در روز کاهش تولید خود را اعمال کرد و ایالات متحده هوای بسیار سردی را تجربه کرد که منجر به یخ زدن چاه ها و کاهش 1.3 میلیون بشکه در روز در تولید نفت خام شد.

همچنین در ماه ژوئن، یک ماه قبل از اینکه اوپک پلاس اعلام کرد افزایش تولید نفت خام خود را در هر ماه آغاز خواهد کرد، میزان خروج نفت نیز بالا بود. EIA در دسامبر 2021 STEO خود تخمین زد که ذخایر نفت در سال 2021 به میزان 469 میلیون بشکه در سطح جهان کاهش یافت که احتمالاً بزرگترین برداشت سالانه موجودی از سال 2007 است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *